Diabetes dieet

Door een diabetes dieet te volgen verklein je de kans dat je diabetes type 2 krijgt aanzienlijk. Met de term diabetes dieet bedoelen we dus eigenlijk een anti diabetes dieet. Als je diabetes hebt dan kan je met een diabetes dieet ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft, waardoor je de vervellende gevolgen van diabetes onder controle houdt. Met een diabetes dieet kan men tevens gewicht verliezen, en een gezond gewicht is belangrijk om diabetes te voorkomen. Bovendien heeft men met een gezond gewicht minder kans op andere welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten, nierziektes en gewrichtsklachten.

Vormen van diabetes

Er zijn twee vormen van diabetes: diabetes type 1 en diabetes type 2.

Diabetes type 1

diabetesDiabetes type 1 is niet te voorkomen door het volgen van een diabetes dieet. Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte waarbij het afweersysteem de cellen welke insuline aanmaken aanvalt. Bij diabetes type 1 zal men insuline moeten spuiten.

 
 
 

Diabetes type 2

Diabetes type 2 is de meest voorkomende vorm van diabetes en komt 10 maal zo vaak voor als diabetes type 1. In het verleden werd diabetes type 2 ook wel ouderdomssuiker genoemd omdat het vaak bij ouderen voorkwam. Omdat het diabetes type ook steeds vaker bij jonge mensen wordt geconstateerd wordt het tegenwoordig gewoon diabetes type 2 genoemd. De kans op diabetes type 2 wordt vergroot door de levensstijl, daarnaast heeft erfelijke aanleg invloed op de kans om diabetes type 2 te krijgen. Levensstijlfactoren welke invloed hebben op het risico op diabetes type 2 zijn onvoldoende lichaamsbeweging, roken en ongezond eten. Met het diabetes dieet zorgen we voor voeding waarmee de kans op diabetes wordt verlaagd. Daarnaast zal men moeten zorgen voor voldoende beweging.

Het diabetes dieet verlaagd niet alleen de kans op diabetes maar verlaagd ook de kans op andere welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten. De kern van een diabetes dieet is immers gezonde en verantwoorde voeding.

De behandeling van diabetes type 2 zal bestaan uit adviezen wat betreft de voeding, adviezen met betrekking tot beweging. Als men niet voldoende baat heeft bij een diabetes dieet en voldoende beweging, of niet instaat is om voldoende te bewegen, dan kan men medicijnen voorschrijven voor het ondersteunen van de bloedsuikers. In sommige gevallen is het nodig dat men bij diabetes type 2 insuline spuit. Bij diabetes type 2 worden ook vaak medicijnen voorgeschreven voor de bloeddruk en het cholesterol, dit omdat diabetici een verhoogde kans hebben op hart- en vaatziekten.

Het diabetes dieet

Er is niet één diabetes dieet. Online zijn namelijk tal van diabetes diëten te vinden. Al deze diabetes diëten hebben veel met elkaar gemeen. Zo hebben de diabetes diëten met elkaar gemeen dat ze als doel hebben om de bloedsuikerspiegel en insulinewaarden stabiel te houden. De belangrijkste punten van diabetes diëten zullen we hier bespreken.

Diabetes dieet speerpunt 1: voorzichtig met suiker

suikerEen goed diabetes dieet bevat weinig suikers, dat zal je niet verbazen. Suikers zijn er immers verantwoordelijk voor dat de bloedsuikerspiegel stijgt waardoor (grote hoeveelheden) insuline aangemaakt moet worden. Het gebruik van suiker zal zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Fruit en groenten bevatten ook suikers (fructose), deze zijn wel toegestaan, anders zouden we een tekort aan vitamines en mineralen krijgen. Omdat fruit veel suikers bevatten moet men wel terughoudend zijn met fruit, en maximaal 2 stuks fruit per dag eten. De meeste soorten groenten bevatten heel weinig suikers, voor de meeste groenten soorten geldt dan ook geen beperking.

Het vervellende van suikers is dat deze in heel veel levensmiddelen zijn verwerkt. Geen suikers eten gaat daardoor een stap verder dan het drinken van zwarte koffie en het mijden van snoepgoed. In vrijwel alle soorten vleeswaren (broodbeleg) zijn suikers verwerkt. En om het lastig te maken is dit niet altijd duidelijk op de verpakking aangegeven. Het gebruik van suikers wordt vaak gemaskeerd door termen zoals dextrose, glucose, maltose en fructose op de verpakking te gebruiken. Dit zijn allemaal vormen van suiker, de naam die ze er aan geven zegt alleen maar iets over de oorsprong van het gebruikte suiker. Naast vleeswaren worden suikers gebruikt in sauzen en levensmiddelen waarvan je misschien zou verwachten dat deze gezond zijn zoals vruchtensappen en ontbijtgranen.

Diabetes dieet speerpunt 2: voorzichtig met koolhydraten

Koolhydraten worden door het lichaam omgezet in glucose (suiker) alvorens deze door het bloed worden opgenomen. Na het eten van een koolhydraatrijke maaltijd, zoals een bord pasta of witte rijst, zal de bloedsuikerspiegel stijgen waardoor er insuline aangemaakt moet worden. Koolhydraten hebben dus hetzelfde effect op de bloedsuikerspiegel als suikers. Suikers worden direct door het bloed opgenomen, bij koolhydraten duurt het iets langer voordat deze omgezet zijn in suikers en door het bloed worden opgenomen.

diabetes dieet koolhhydratenHet is daarom raadzaam om koolhydraatarm te eten. Koolhydraatarm wil niet zeggen dat er helemaal geen koolhydraten gegeten kunnen worden. Het is ongezond om een hele groep macronutriënten te schrappen. Men zal echter de consumptie van koolhydraten moeten beperken. De meeste mensen eten teveel koolhydraten omdat er in het normale eetschema van Nederlanders veel koolhydraatrijke voeding is opgenomen. Bij het ontbijt en de lunch eet men boterhammen (koolhydraten) en bij het avond eten eet men aardappelen, pasta of rijst. Men kan de consumptie van koolhydraten beperken door bijvoorbeeld de boterhammen van het ontbijt te vangen voor een schaaltje yoghurt met fruit en bij het avondeten een schep aardappelen te vervangen voor een schep groente.

Naast het beperken van de hoeveelheid koolhydraten zou ook men oog moeten hebben voor het type koolhydraten. Bepaalde voedingsmiddelen zoals witte rijst, witbrood of gebakken aardappelen bevatten koolhydraten welke snel door het lichaam worden omgezet tot glucose. Dit noemen we snelle koolhydraten. Als gevolg van snelle koolhydraten stijgt de bloedsuikerspiegel snel. Door te kiezen voor koolhydraten welke langzaam door het lichaam worden omgezet in glucose heeft men een tragere en meer constante afgifte van glucose aan het bloed. Hierdoor ontstaan er minder schommelingen in de bloedsuiker- en insulinewaarden. Bronnen van langzame koolhydraten zijn volkoren producten zoals volkoren brood en volkoren pasta en bruine rijst.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Disclaimer

    * Resultaten van elk dieet kunnen per individu verschillen.
    * Reacties zijn door volgers van het betreffende dieet ingezonden. De resultaten kunnen per individu verschillen.