Diëten, lichaamsbeweging en lichaamstype

Diëten is een veel gebruikte vorm om gewicht te verliezen. We gebruiken diëten wel erg vaak om op het schoonheidsideaal, welke op tv word getoond, te lijken. Vrouwen willen graag op voorbeelddames lijken zoals: Chantal Janzen, Daphne Deckers en vele sterren uit het buitenland. De heren willen graag op heren als Humberto Tan, George Clooney en andere bekendheden lijken.

Het is op zich prima dat we op een van onze idolen willen lijken, maar vergeet niet dat we allemaal een andere lichaamsbouw hebben. Een kopie van je idool worden is meestal een horde te ver.

Deze diversiteit in lichaamsbouw vinden we in verscheidene vormen terug. Neem de vierkante, ronde, driehoekige, peervormige, rechte, zandloper en appel vorm. Voor geen enkele lichaamsbouw is te zeggen dat deze goed of slecht is. Neem bijvoorbeeld de natuur, hier zie je verschillende soorten planten en bloemen. Elk soort is mooi op zijn eigen manier en met zijn eigen eigenschappen.

Diëten, lichaamsbeweging en lichaamstype

Verstop je lichaam niet maar laat je schoonheid aan de wereld zien!

Maar, ondanks dat het lichaam mooi is, zijn er wel grenzen. Bij teveel (buik)vet en de daarbij behorende kilo’s, is het verstandig af te vallen. Naast het afvallen zijn er verschillende manieren om je lichaam om een mooie manier te presenteren. Je hebt bijvoorbeeld smalle heupen en je kan er dan voor kiezen je heupen te verbreden.  Een meer voor de hand liggende keuze is om je taille te verbreden door middel van oefeningen.

Ik heb voor je een lijst met verschillende lichaamstypes opgeschreven zodat je kunt bepalen wanneer oefeningen of een dieet kan helpen.

Peervorm of A-vorm: bij deze lichaamsvorm is de onderkant van het lichaam vaak rond.

Kenmerken:

  • Vrouwelijke lichaamsvorm

  • Bovenzijde smaller dan onderzijde

  • Volle dijen en heupen

  • Meestal kleine borsten

Driehoek of V-vorm: dit is precies het tegenovergestelde van de peervorm.

Kenmerken:

  • Schouders breder dan de heupen

  • Brede rug

  • Prominente borst

  • Volle armen en borsten

Recht: evenredig verdeeld lichaam

Kenmerken:

  • Gemiddelde taille

  • Vet gelijkmatig verdeeld

  • Evenredige verdeling

  • Gemiddelde borsten

Rechthoekig: je lichaam loopt in een rechte lijn. In deze vorm is afvallen normaliter het minst lastig.

Kenmerken:

  • Weinig heup te bespeuren

  • Meestal erg slank

  • Grote handen

  • Kleinere borsten

Rond: lichaam waar veel rondingen zichtbaar zijn. Deze groep heeft de grootste kans op overgewicht.

Kenmerken:

  • Aanleg voor teveel kilo’s

  • Armen, benen, heupen etc. erg aanwezig

  • Grote borsten

Nu weet je wellicht welke lichaamsvorm je hebt. Ondanks dat ik je vertelde dat je trots op je lichaam mag zijn, is het toch belangrijk om op de juiste zaken te letten.

Wat kan ik het beste eten en drinken als ik peer, rond, vierkant of recht vormig ben?

Je lichaam is gevoelig om aan te komen. Als je wilt afvallen vermijd dan zo veel mogelijk lege calorieën, suikers en junkfood. Probeer elke dag zo gezond mogelijk te eten en drinken. Denk hierbij aan het minimum van twee ons groente en twee stuks fruit. Je krijgt op die manier niet alleen minder verkeerde stoffen binnen, je verdrijft ook gifstoffen en vetten uit je lichaam. Wat je ook eens per twee tot drie maanden kan doen: een reinigingsdieet of ontgiftingsdieet volgen. Met dit tijdelijke dieet verdrijf je vetten in je lichaam die niet horen. Eet hierbij vooral:

Wat kan ik het beste eten en drinken al ik een rechthoekig of driehoekig lichaam heb?

Deze groepen kunnen relatief eenvoudig gewicht verliezen. Sporters en modellen vallen erg vaak in een van deze categorieën. Ze behouden de mooi vormen door strikte diëten en veel lichaamsbeweging. Ook bij deze lichaamsbouw is het belangrijk om op de voeding te letten. Zorg dat je niet vergeet het volgende te consumeren:

  • Eiwitten

  • Noten en amandelen

  • Vis

  • Olijfolie

Ik heb voor de verschillende lichaamsbouwen een aantal sportieve tips.

Peervorm: je bovenlichaam is smaller dan de onderzijde. Sporten die de bouw van je bovenlichaam bevorderen zijn onder andere: handbal, volleybal, tennis, roeien en zwemmen. Daarnaast kun je zorgen dat je spieren getraind worden door push-ups of krachttraining gericht op de bovenzijde van je lijf.

Driehoek: de onderzijde van je lichaam is smaller dan de bovenzijde. Het trainen van heupen, benen en billen is noodzakelijk. Je kan voor fietsen, hardlopen of krachttraining van het onderste gedeelde van je lijf kiezen.

Rechthoekig: hier is je lichaam evenredig opgebouwd. Om toch aan je lichaam te werken kun je kiezen voor kracht- en cardiotraining in de sportschool. Hiermee versterk je je spiermassa en werk je tevens aan je conditie.

Rond: je hebt een vergrote kans op overgewicht. Het is belangrijk om én gezond te eten én veel te bewegen. Eten van eiwitten is hierbij niet verstandig. Cardiotraining zal je op de goede weg helpen. Zorg dat je je trainingsprogramma wel gedisciplineerd blijft volgen.


Hopelijk ben je wijzer geworden en een stap dichterbij een gezond en vitaal leven.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Disclaimer

    * Resultaten van elk dieet kunnen per individu verschillen.
    * Reacties zijn door volgers van het betreffende dieet ingezonden. De resultaten kunnen per individu verschillen.