Gezond aankomen

NUafslanken helpt je normaliter om van overtollige kilo’s af te komen. Echter kom ik ook veel in contact met mensen die ondergewicht hebben.  Ik wil de mensen met ondergewicht helpen om die broodnodige gezonde kilo’s aan te komen.

 

Gezond aankomen met gezonde koolhydraten

Hoe groot is het ondergewicht probleem?

In Nederland zijn er meer mensen boven het ideale gewicht, dan eronder. Je kunt dus spreken van een gewichtsprobleem. We zien constant diëtisten, magische pillen, geweldige trainingsapparaten, advertenties en nieuwsberichten die u beloven gewicht te verliezen.

Velen denken dat uiterst slank zijn het ideale is voor je lichaam is. Maar té dun is ook niet goed voor je lichaam en ondergewicht kan wel degelijk gezondheidsproblemen opleveren.

Bij overgewicht en obesitas wordt er vaak aan vetten gedacht. Niet alle vetten zijn slecht voor je lichaam. Er zijn voldoende vetten die je nodig hebt om je benodigde hoeveelheid dagelijkse calorieën te consumeren om normaal te kunnen functioneren. Je opgeslagen vet helpt je om een zware activiteit of je werkdag te voltooien. Tevens speelt vet ook een belangrijke rol in je ontwikkeling en ter preventie van bloedstolsels in je hersenen en ontstekingen.

Overwicht in je lichaam is ter aller tijde van belang. Of het nu gaat om overgewicht of ondergewicht.

 

Hoe weet je of je ondergewicht hebt?

Je kan je body mass index, index van gewicht in verhouding tot je lengte, bereken doormiddel van een BMI meter. Met de BMI meter weet je direct of je ondergewicht hebt.

Wellicht krijg je hier en daar een opmerking met de vraag of je te licht bent.

Je kan altijd een medisch specialist of je huisarts vragen. Zij zullen wat verder kijken naar gewicht, lengte, eetgedrag en welke activiteiten je onderneemt.

 

Welke problemen ondervind je met ondergewicht?

Bloedarmoede. Te weinig inname van ijzer, vitamine B1 en foliumzuur veroorzaken vermoeidheid, hoofdpijn en duizeligheid.

Vruchtbaarheidsproblemen bij vrouwen. Ondergewicht kan onregelmatige menstruatie en onvruchtbaarheid veroorzaken.

Wanneer je ondergewicht hebt, krijg je doorgaans niet voldoende calorieën binnen om je lichaam normaal te laten functioneren. In principe kun je spreken van ondervoeding. Je loopt wel degelijk kans op gezondheidsrisico’s:

Remming ontwikkeling en groei. Dit geldt voornamelijk voor kinderen en jongeren. Deze groepen hebben overvloedige voedingsstoffen nodig om gezond te blijven en te groeien.

Breekbare botten. Bij ondergewicht en daarbij weinig inname van vitamine D en calcium worden de botten zwakker en kan er botontkalking (osteoporose) optreden.

Lage weerstand. Wanneer je lichaam niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt om te verwerken, kan je lichaam geen energie opslaan en zal het moeite krijgen om ziekten te bestrijden. Je immuunsysteem zal steeds meer verzwakken waardoor je veel vatbaarder bent om ziek te worden.

Haaruitval en tandheelkundige problemen. Bij een laag lichaamsgewicht krijg je weinig of geen essentiële voedingsstoffen voor je haar en tanden binnen. Haar wordt dunner en kan breken. Tanden kunnen problemen opleveren en worden minder in alle opzichten.

 

Hoe ontstaat ondergewicht?

Er zijn net als bij overgewicht vele oorzaken te bedenken. De een is zo geboren, de ander heeft gezondheidsproblemen en de ander eet gewoonweg niet voldoende.

Genen. De rest van je familie zijn slanke en kleine mensen, grote kans dat dit voor jou ook geldt.

Zeer hoge lichamelijke activiteit. Als je meer calorieën verbrand dan je binnenkrijgt val je af. Je ziet bij atleten dan ze er soms angstig mager uitzien. Dit heeft alles te maken met de gigantische inspanningen te maken die ze uitvoeren. Kijk maar eens om je heen. Iemand die een kantoorfunctie bekleed zal over het algemeen wat forser zijn dan iemand die werk verricht met hoge lichamelijke activiteiten.

Medicijnen. Medicijnen kunnen diverse bijwerkingen hebben. Een van die bijwerkingen is niet kunnen eten. Wanneer je niet eet zal je te maken krijgen met gewichtsverlies.

Psychologische problemen. Hoe je je voelt zal voor een groot deel je eetlust beïnvloeden. Wanneer je een depressie hebt, angstig voelt of heel veel stress hebt, zal je wellicht minder gaan eten. Raadpleeg in een dergelijke situatie altijd je huisarts om samen tot een oplossing te komen.

Ziekte. Als je je een keer goed ziek voelt dan heb je vaak geen eetlust en vliegen de kilo’s er af. Dit is doorgaans voor de korte termijn. Mensen die bijvoorbeeld problemen met hun schildklier, spijsvertering of diabetes hebben, hebben hier dag in dag uit mee te maken. Neem altijd contact op met je huisarts wanneer je plotseling veel gewicht verliest.

 

Ik wil aankomen op een gezonde manier!

Nu kun je denken om dagelijks in de cafetaria te eten of veel zakken chips te gaan nuttigen, maar dit gaat het oorspronkelijke probleem niet oplossen. Afvallen dien je geleidelijk te doen op een gecontroleerde manier. Aankomen is precies hetzelfde maar dan omgekeerd.

Dagelijks in de cafetaria eten, ofwel junkfood nuttigen, zal ongetwijfeld gewichtstoename betekenen. Zorg bij een gewichtstoename voor een gezonde manier om aan te komen.

Voeg gezonde calorieën toe aan je maaltijden. Kies bijvoorbeeld voor kaas, amandelen, zonnebloempitten, fruit, noten, zaden en volkoren toast.

Eet voeding welke veel voedingsstoffen bevatten. Kies voor gezonde varianten in de vorm van eiwitrijk voedsel, eiwitrijk vlees en koolhydraatrijk voedsel zoals volkoren granen en bruine rijst. Je krijgt dan veel meer energie binnen wat uiteindelijk zal door vertalen naar meer massa.

Eet tussendoortjes. Probeer ook hier de koolhydraten en eiwitten in terug te laten komen. Nuttig gezonde vetten en notenrepen, ontbijtkoek, noten etc. De gezonde vetten zijn er om je lichaam tevens gezond te houden.

Eet kleine porties. Het is wellicht al lastig genoeg voor je om je aan te zetten om wat te eten. Probeer elke 2-3 uur wat te eten. Dit kunnen kleine porties zijn om mee te beginnen. Na verloop van tijd kun je steeds meer verwerken en dit zal je helpen aan te komen. Je calorie inname wordt hiermee steeds een stukje verder opgehoogd.

Spieren opbouwen. Dit lijkt tegenstrijdig, aangezien je meer calorieën gaat verbranden. Je zal echter doormiddel van sporten of yoga aan je spiermassa gaan werken. Naast dat je spieren gaat opbouwen zal je ook meer trek krijgen. Hoe meer en hoe vaker je eet, des te meer resultaat ga je zien!

Ondanks al deze tips wil ik je toch adviseren eerst een huisarts of medisch specialist te bezoeken. Ondergewicht kan diverse onderliggende oorzaken hebben. Om in een later stadium niet terug te vallen in oude gewoontes dienen deze eerst aangepakt te worden. Samen kunnen jullie een plan van aanpak maken en zo werken naar een gezond lichaam. Laat je niet tegenhouden en ga ervoor!

One Comment

  1. ik was ook veel te licht en kon wel extra kilo’s gebruiken, ik heb van jullie site gehoord via via een tijdje terug, echt goeie onderbouwde tips.
    Belangrijkste is, het werkt. Hartstikke bedankt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Disclaimer

    * Resultaten van elk dieet kunnen per individu verschillen.
    * Reacties zijn door volgers van het betreffende dieet ingezonden. De resultaten kunnen per individu verschillen.