Plantaardig dieet

Gezond afvallen met plantaardig eten?

Het plantaardig dieet is populair! Voor een gedeelte omdat we het milieu willen ontlasten en het dierenleed wat er achter schuilgaat niet echt meer accepteren maar ook omdat we onze gezondheid er een enorme boost mee geven.

Hoogste tijd dus om ons de vraag te stellen..

Wat is een plantaardig dieet?

Een plantaardig dieet gaat terug naar de basis en dan bedoel ik honderden tot duizenden jaren terug in de tijd. Een tijd zonder de welvaartsziekten als kanker, diabetes, multiple sclerose, reuma en hart- en vaatziekten. Een tijd zonder bewerkte voeding, frisdrank, geraffineerde suikers etc.

eet meer plantaardig receptenHet eetpatroon van de mensen bestond toen uit:

• Volle granen
• Groente
• Fruit
• Noten
• Zaden
• Peulvruchten

Een verandering in dit eetpatroon ontstond toen deze bevolkingsgroepen rijker werden en ze dus meer geld hadden om dierlijke voedingsproducten zoals melk, vlees en zuivel te consumeren.

Je kan zeggen dat daar het begin is gemaakt voor het Westerse dieet zoals wij dat nu kennen en wat bestaat uit bewerkte voeding met veel geraffineerde suikers, dierlijke eiwitten en verzadigde vetten en veel te weinig vezels.

En dat maakt het plantaardig dieet op dit moment zo populair! We zien mensen die dierlijke producten elimineren grote verbeterslagen maken in hun gezondheid.

Over de hele wereld zien we mensen die zichzelf 100% genezen van gezondheidsklachten als diabetes type 2 of depressies maar ook of van bijvoorbeeld ADHD.

Ze zijn voorgoed verlost van hun van hun (ongezonde) medicatie wat voor hun uiteraard
een mega win – win situatie is.

Dus laten we nog eens wat dieper in een plantaardig dieet duiken!

Wat doet plantaardig eten nu precies met ons lichaam?

Gezond afvallen

Wanneer je gevarieerd plantaardig eet krijg je alle essentiële voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Bovendien verteert plantaardige voeding snel en je zult minder vetten en calorieën binnenkrijgen waardoor je lichaamsvet zult gaan verliezen.

Je zal dus gezond afvallen!

Een plantaardig dieet bevat meer vezels en minder vet, daardoor zal je in vier weken gemiddeld 3,4 kilo lichaamsgewicht verliezen omdat je geen vlees meer eet. Ook wanneer je voor de rest gewoon alles blijft eten!

Goed tegen ontstekingen

eet meer plantaardig smoothieEen plantaardig dieet is uitstekend om ontstekingen en artritis symptomen (sterk) helpen te verminderen.

Wanneer je vlees eten elimineert uit je voedingspatroon, verminder je namelijk de inname van teveel omega-6 vetzuren (vooral linolzuur) en arachidonzuur.

Deze veroorzaken of verergeren vaak ontstekingen in het lichaam.

Gunstig effect op je bloeddruk

Een plantaardig dieet bevat weinig vet bevat en veel vezels en daardoor verliezen mensen er lichaamsgewicht mee.
Gewichtsverlies heeft uiteraard weer een gunstig effect op de bloeddruk.

Bovendien bevat plantaardige voeding weinig natrium en veel kalium wat bloeddrukverlagend werkt.

Verlaagd risico op kanker

In 2012 deed het Europese kankerinstituut EPIC een groot onderzoek naar de relatie tussen eetpatronen en kanker.

De belangrijkste uitkomst van dit onderzoek was dat mensen die plantaardig eten aantoonbaar minder vaak de diagnose kanker krijgen. Ook wordt steeds vaker aangetoond dat er een sterk verband bestaat tussen kankercellen en dierlijke proteïnen.

Kankercellen voeden zich in je lichaam aan dierlijke proteïnen, deze worden (meer) geactiveerd wanneer je dierlijke producten consumeert.

En wanneer je volwaardig plantaardig eet, want dan voorzie je je lichaam dus structureel van essentiële voedingsstoffen zoals vezels en antioxidanten.

Nauwelijks risico op diabetes type II

Wanneer je geen vlees eet, weeg je gemiddeld 13 kilo lichter dan iemand die wel vlees eet.
Diabetes type II komt weinig voor bij mensen die plantaardig eten omdat overgewicht een van de grootste risicofactoren van diabetes type II is.

Je wordt ouder en blijft langer gezond

Over een periode van 35 jaar deedt op de Harvard Nurses Health Study een grootschalig onderzoek en de uitkomst was:
“Vegetariërs leven gemiddeld 8 jaar langer t.o.v. vleeseters”

We kunnen dus wel concluderen dat gevarieerd plantaardig eten ons niet alleen gezonder maakt maar dus ook een paar jaar ouder.

Energetisch Dieet

Heb jij ook interesse in het volgen van een plantaardig dieet dan raden we je aan om het eetmeerplantaardig.nl te gaan volgen. In Nederland is dat op dit moment het n.o.1 plantaardige dieet. De auteur is Kees Kroos en hij heeft eetmeerplantaardig.nl in december gelanceerd.

Hij heeft zelf een heel inspirerend verhaal te vertellen hoe en waarom hij meer plantaardig is gaan eten. Hij verloor zelf maar liefst 22 kilo lichaamsvet in 5 maanden tijd en nu coach hij andere mensen zodat zij ook hun gezondheidsdoelen kunnen bereiken door meer plantaardig te gaan eten.

Kees zegt zelf:

eet meer plantaardigElimineer dierlijk en bewerkt voedsel zoveel mogelijk uit je dagelijks eetpatroon. Eet daarvoor in de plaats veel fruit, groenten, volle granen en peulvruchten en je zal snel en blijvend afvallen en er veel energie voor terug krijgen.

Jouw lichaam is op die manier minder energie kwijt zijn aan het verteren van voeding, waardoor je meer energie overhoudt en lekkerder in je vel zal komen te zitten.

Dat is exact waar het Eet meer plantaardig voor staat

Interesse? Bezoek de website van Kees Kroos eetmeerplantaardig.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Disclaimer

    * Resultaten van elk dieet kunnen per individu verschillen.
    * Reacties zijn door volgers van het betreffende dieet ingezonden. De resultaten kunnen per individu verschillen.