Sonja Bakker dieet

Sonja Bakker is bekend als gewichtsconsulente en maakte in 2005 haar grote doorbraak met het boek Bereik je ideale gewicht!

Over Sonja Bakker

sonja bakker dieetIn 1995 volgde Sonja Bakker bij LOI de schriftelijke cursus voor gewichtsconsulente welke ze in 1997 voltooide. Daarna heeft ze nog een cursus orthomoleculaire voeding gevolgd. Na het behalen van haar diploma voor gewichtsconsulente startte ze in 1997 haar eigen gewichtsconsulenten praktijk.

Haar eerste boek Bereik je ideale gewicht! was met 400.000 verkochte exemplaren een doorslaand succes. Ook haar tweede boek Bereik en behoud je ideale gewicht ging als zoete broodjes over de toonbank.

Veel van haar bekendheid heeft Sonja Bakker te danken aan de columns welke ze voor het Leidsch Dagblad, het Haarlems Dagblad, het Noordhollands Dagblad en De Gooi- en Eemlander schreef. Daarnaast is Sonja Bakker in tal van tv-programma’s te gast geweest en ze werkte in 2006 mee aan het tv-programma Je echte leeftijd van SBS6.

De Sonja Bakker methode

De Sonja Bakker methode was populair bij veel mensen welke aan het lijnen waren. Men sprak zelfs over Sonjabakkeren als men het dieet van Sonja Bakker aan het volgen was.

Onder diëtisten is Sonja Bakker echter minder populair en vanuit diverse hoeken heeft haar afslankmethode de nodige kritiek ontvangen.

Kritiek van Het Voedingscentrum

Zo heeft Het Voedingscentrum kritiek op het dieet van Sonja Bakker. Punt van kritiek van Het Voedingscentrum is dat de Sonja Bakker methode onvoldoende bijbrengt om op de lange termijn een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Wat belangrijk is om op de lange termijn op een gezond gewicht te blijven.

Verder heeft het Voedingscentrum kritiek op de ‘feitjes’ welke Sonja Bakker in haar boeken aanhaalt. Deze ‘feitjes’ stroken niet met wetenschappelijk onderzoek. Zo beweert Sonja Bakker dat witte wijn cellulitis veroorzaakt terwijl er geen wetenschappelijk onderzoek is wat daar op wijst. Verder beweert Sonja Bakker in haar boek dat koffie vocht aan het lichaam onttrekt, ook zonder wetenschappelijk bewijs.

Bij het dieet van Sonja Bakker is weinig plaats voor zuivelproducten en brood wat botst met de opvatting van Het Voedingscentrum en haar Schijf van Vijf.

Het Voedingscentrum heeft ook kritiek op de methode van Sonja Bakker om overgewicht bij kinderen aan te pakken. De methode van Sonja Bakker is tegenstrijdig met algemeen erkende methode om overgewicht bij kinderen aan te pakken. Omdat kinderen nog in de groei zijn mag de calorie inname niet zomaar beperkt worden.

In haar boeken noemt Sonja Bakker dure merkproducten op welke gekocht dienen te worden om haar dieet te kunnen volgen. Het Voedingscentrum vindt het maar raar dat er merkproducten nodig zijn om haar dieet te volgen en het zou mensen ervan kunnen weerhouden om het dieet langdurig vol te houden.

Kritiek vanuit de beroepsgroep van diëtisten

Vanuit de diëtisten is er ook de nodige kritiek op de methode van Sonja Bakker. Zij waarschuwen voor gezondheidsrisico’s bij het volgen van de Sonja Bakker methode. Het Sonja Bakker dieet valt onder de noemer crash diëten. Een crash dieet houdt in dat er een grote negatieve energiebalans wordt gecreëerd door drastisch minder calorieën te eten dan wat het lichaam nodig heeft. Hierdoor kan het lichaam allerlei tekorten aan belangrijke voedingsstoffen krijgen.

Voordelen Sonja Bakker dieet

sonja bakkerHet Sonja Bakker dieet is een dieet welke eenvoudig is om te volgen. Gewoon het braaf het boek met de dieetschema’s volgen is genoeg, je weet precies wat je in huis moet halen en je hoeft nergens over na te denken.

Met het Sonja Bakker dieet zal je ook vrijwel gegarandeerd afvallen. Dit door de grote negatieve energiebalans welke met het dieet gecreëerd wordt. Door het grote calorieën tekort zal het lichaam automatisch overschakelen op het verbranden van lichaamsvet.

Verder heeft de Sonja Bakker methode iedere week één dag waarbij je mag eten wat je wilt. Dit helpt om het dieet langere tijd te kunnen volhouden. Je hebt dan iets om naartoe te leven en een dagje waarbij je het dieet kunt loslaten kan goed uitkomen als je in het weekend bijvoorbeeld een etentje hebt.

Nadelen van het Sonja Bakker dieet

Helaas heeft het Sonja Bakker dieet ook nadelen. Er wordt een behoorlijk grote negatieve energiebalans gecreëerd. Vrouwen mogen met het Sonja Bakker dieet dagelijks tussen 1.000 en 1.200 calorieën eten en mannen 1.300 calorieën. Ter vergelijking: de dagelijkse caloriebehoefte van de gemiddelde vrouw is 2.000 calorieën en voor mannen is dat 2.500 calorieën.

Door deze grote negatieve energiebalans valt het Sonja Bakker dieet onder de noemer crash diëten. Het probleem van crash diëten is dat er niet alleen vetmassa maar ook spiermassa verloren gaat. Omdat het lichaam onvoldoende energie uit koolhydraten binnenkrijgt gaat het vetten en eiwitten verbranden. Dat vetten verbrand worden is gewenst dat eiwitten verbrand worden is ongewenst. Het lichaam heeft eiwitten nodig om de hoeveelheid spierweefsel op peil te houden. Indien er spierweefsel verloren gaat dan wordt je niet alleen minder sterk, waardoor je een verhoogd risico op botbreuken krijgt, ook je metabolisme wordt trager.

De hoeveelheid calorieën welke we dagelijks nodig hebben is gekoppeld aan de hoeveelheid spiermassa welke we hebben. Als we 1 kilo spiermassa verliezen dan hebben we dagelijks 80 kcal minder nodig. Na het volgen van het Sonja Bakker dieet zal ons metabolisme, door het verlies van spiermassa, lager zijn dan bij aanvang van het dieet. Als we vervolgens weer in ons normale eetpatroon vervallen dan zullen we hierdoor snel weer aankomen. Het calorieën overschot zal immers groter zijn dan normaal omdat we minder calorieën nodig hebben.

Een ander nadeel van de Sonja Bakker methode is dat het een vrij duur dieet om te volgen is. In haar boeken raadt ze je dure merkproducten aan zonder goedkopere alternatieven te bieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Disclaimer

    * Resultaten van elk dieet kunnen per individu verschillen.
    * Reacties zijn door volgers van het betreffende dieet ingezonden. De resultaten kunnen per individu verschillen.